Synes godt om på facebook
- og vær opdateret hele tiden

Statusmøde gav kig på virksomheders virkelighed

Omgivelserne var meget passende – og let distraherende – da Hærvejskomitéen 5. december afholdt statusmøde i Viborg.

Dagens vært, koncernen JP Group der arbejder med produktion, import og logistik indenfor autodele, bød velkommen midt i et showroom med en kæmpe samling af ikke mindst Porsche. Dermed var temaet slået passende an, også til værternes præsentation af JP Groups egne udfordringer med logistik.

Koncernen sender årligt over 9.000 lastbiler og varevogne ind og ud fra hovedsædet i Viborg. Det kræver en stram styring af logistikken, som bliver udfordret, når der er trængselsproblemer på vejene.

“Vi har stort set ingen salg til det danske marked. Langt det meste af vores salg er eksport, som går langs den jyske højderyg til syd for grænsen plus lidt eksport til Norge og Sverige,” fortalte adm. direktør Martin Pedersen fra JP Group.

“Vi har jo faktisk også fået en egen bilproduktion til Viborg, hvor vi laver omkring 1100 el-biler om året (bl.a. til golfvogne), og det kræver også meget transport af komponenter og færdige biler.”

JP Groups logistikchef kunne uddybe med nogle flere facts om infrastrukturens betydning for virksomhedens konkurrenceevne.

Se præsentation fra JP Group

“Reservedelsbranchen er utrolig kompleks og kæmpestor. Vi har rigtig mange konkurrenter, og nogle af dem er kæmpestore spillere, der køber ind for milliarder. Vi oplever også, at markedet går mod færre styktal per ordre. Kunderne vil hellere have, at leverandørerne leverer ind lige når eller kort før, de skal bruge varerne,” forklarede Logistics Manager hos JP Group, Morten Mikkelsen Rieck.

For at være konkurrencedygtige skal JP Group kunne levere i hele Tyskland dagen efter, kunden har afgivet sin bestilling. Det kræver, at varerne er i Hamburg senest kl. 20.15 for at koble til det store logistiksystem hos distributøren UPS.

“Hvis vores bil ikke når frem i tide til Hamburg, så er det alle vores kunder, der misser leveringen. Derfor har vi også måttet lave et satellitlager i Dortmund – kun for at være sikre på at kunne levere kritiske varer.”

For JP Group vil det være optimalt med bedre vejforbindelser i Den Jyske Transportkorridor, så man kan ekspedere flest mulige ordrer fra Viborg.

“Og vores udfordringer gælder for rigtigt mange danske virksomheder. Med bedre og mere stabil infrastruktur kan vi tilbyde senere bestilling for vores kunder og have større leveringssikkerhed. Det giver lavere omkostninger, bedre konkurrenceevne og flere job i Danmark,” understreger Morten Mikkelsen Rieck.

Dagens anden virksomhed på statusmødet behøver ikke nogen nærmere præsentation.
Detailgiganten JYSK, der siden starten som Jysk Sengetøjslager er vokset til en global spiller med 2.424 i skrivende stund. Tallet er allerede forældet, når du læser det, for koncernen vokser kraftigt og rundede i det netop offentliggjorte regnskab en omsætning på 23,2 mia. kr.

Se præsentation fra JYSK

“Vi åbner minimum 100 nye butikker verden over hvert år, og det stiller meget store krav til logistikken. Jeg har jo en chef, der er glad for Danmark, men mange af de ting, vi kører ud i Europa, behøver jo sådan set ikke blive opbevaret i Danmark,” sagde Communications & CSR Director for JYSK, Rune Jungberg Pedersen.

Koncernen er nu i gang med at bygge det fjerde højlager ved sit store danske distributionscenter i Uldum, som vil hæve kapaciteten med 30 pct. Investeringen sker på trods af, at transportørerne oplever forsinkelser på E45 på gennemsnitlig 15-20 minutter. De fire største transportører til JYSK har forsigtigt anslået, at det koster 11 mio. kr. årligt alene i ekstra lønomkostninger til chauffører. Hertil kommer så ekstra udgifter til brændstof og slitage ved køkørsel for slet ikke at tale om den ekstra miljøbelastning.

“Nogle siger til Lars Larsen, at det er tåbeligt at udbygge i Uldum, men vi vil gerne være mest muligt i Danmark. Efter udvidelsen kommer vi op på 8.000 lastbiler årligt, så det løber op i endnu mere tid, penge og CO2-udledning fra forsinkelser,” påpegede Rune Jungberg Pedersen.

Herhjemme kan vi så glæde os over, at nogle virksomheder som f.eks. JYSK ikke kun kigger på den rå kalkule, når nye investeringer skal placeres i Danmark eller udlandet.

“Regnestykket er sådan set simpelt: Der er forholdsvis mange millioner at spare, og for virksomheder, der gerne vil investere i Danmark, kræver det rigtig megen god vilje,” lød det fra JYSK-direktøren.

Efter de to virksomhedspræsentationer gav chefkonsulent Niels Græsbøll Olesen fra Trekantområdet en faglig gennemgang af den seneste trafikudvikling og den nye analyse fra Vejdirektoratet med flere facts om de undersøgte korridorer.

Se Niels Græsbøll Olesens præsentation

De fremmødte erhvervsfolk og politikere fik også en god drøftelse, bl.a af forholdet mellem E45 og Hærvejsmotorvejen. Der var bred opbakning til “både-og” tilgangen, og det blev påpeget, at meget af den lokale erhvervstrafik i Østjylland ikke kan overflyttes til parallelmotorvejen.

Vores fhv. formand, oberst Jens Chr. Lund var også på plads til mødet på hans hjemmebane i Viborg.

Til gengæld kan E45 aflastes for megen gennemkørende trafik, og det vil give mere luft til væksten i det østjyske.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mindede også om, at støtterne af parallelmotorvejen skulle huske at fejre de klare meldinger i det nye regeringsgrundlag.

“Det er et gennembrud, vi har fået her – vi burde jo drikke champagne i stedet for kaffe! Men det kommer stadig ikke af sig selv, og derfor handler det om at fremføre alle de gode argumenter hele tiden,” sagde Kristian Pihl Lorentzen.

“Hos os her på mødet, er der næppe tvivl om, at Hærvejsløsningen er den rigtige, men det er ligesom om, at nogen ikke har opdaget, at Vejle Fjordbroen simpelthen slipper op om få år! Vejle Fjordbroen er hele Jyllands flaskehals, og vi har både de saglige argumenter og en meget høj forrentning af parallelmotorvejen – det er vigtigt i forhold til Finansministeriet.”

Venstre-ordføreren mindede samtidig om, at alle nu skal være realistiske med ønskelisten i forhold til den politiske virkelighed.

“Den bedste vej må vinde, og det må undersøgelserne afgøre. Og når vi først har besluttet det, så tror jeg også, det har en stor psykologisk betydning for virksomhederne med det samme, for så tør de godt investere i en fremtid i Danmark,” påpegede Kristian Pihl Lorentzen, bl.a. med henvisning til dagens indlæg.

  • NYHEDER

Status og nytårshilsen i nyhedsbrev fra Hærvejskomitéen

  Så er det igen blevet tid for et nyhedsbrev fra Hærvejskomitéen. Læs bl.a. om: G Læs mere

Minister og Vejdirektoratet til generalforsamling 12. marts

 

Sæt kryds i kalenderen – Hærvejskomitéen afholder sin årlige generalfo Læs mere

Hærvejskomitéens høringssvar til Vejdirektoratet

  Hærvejskomitéen har netop afgivet sit høringssvar i forbindelse med Vejdirektoratets VV Læs mere