Synes godt om på Facebook
- og vær opdateret hele tiden

Debatindlæg: Myter og misinformation om Midtjysk Motorvej


Debatindlæg bragt i flere lokale og regionale medier medio juni 2020

Af Poul Andersen, formand for Hærvejskomitéen,
medlem af regionsrådet for Region Syddanmark samt fhv. MF (S)
og Jens Vibjerg, medlem af Hærvejskomitéens styregruppe, fhv. MF (V)

Det er en ærlig sag at være modstander af en ny Midtjysk Motorvej, men det er ikke fair at bringe myter, misforståelser og direkte usandheder til torvs. Den aktuelle coronakrise giver ekstra behov for kloge investeringer til en genstart af Danmark – ikke mindst for vores vigtige eksport af varer, hvor effektiv infrastruktur er afgørende i konkurrencen. Og fremtidens vejtransport styrer mod grøn omstilling uden fossile brændsler, så der er ingen modsætning mellem klimamål og investering i bedre veje.

Men på det seneste har en række debatindlæg i forskellige medier tegnet et forvrænget billede af et projekt med lav trafik, dårlig økonomi, forældede og forkerte forudsætninger samt andre fantasifulde ‘argumenter’. Så det er på sin plads at nævne nogle faktuelle sandheder, som alle er fra de officielle kilder, nemlig Vejdirektoratets grundige VVM-analyse og forundersøgelse.

For det første giver Midtjysk Motorvej stor trafikal aflastning, først og fremmest af motorvej E45. Når hele projektet er gennemført fra Haderslev til Hobro handler det faktisk om 10.000 færre køretøjer i døgnet på den stærkt belastede Vejle Fjord-bro, svarende til hver tiende bil.

For det andet har Midtjysk Motorvej en rigtig god samfundsøkonomi med en samlet forretning på 5,4 pct. Som eneste store infrastrukturprojekt er der oven i købet brugt de nye analyseværktøjer, der rent teknisk kan give lavere beregning af trængsel og dermed mindre forrentning. Alligevel ligger Midtjysk Motorvej langt over tommelfingerreglen om mindst 4 pct. i samfundsrente.

Vi har ganske vist en transportminister, som af uransagelige grunde rejser rundt med det budskab, at projektet har dårlig økonomi i sammenligning med konkurrerende ønsker. Medmindre ministeren har andre motiver, må det skyldes to ting: For det første, at han ikke har læst og forstået analyserne. For det andet, at han ikke kan eller vil forstå, at man ikke kan sammenligne direkte, når andre projekter er beregnet med de gamle metoder. Det er æbler og pærer. Både vi og dygtige journalister har ellers gjort ham opmærksom på begge forhold, og så kan vi ikke gøre mere for at hjælpe.

For det tredje fremfører nogle debattører, at projektet bygger på forkerte forudsætninger. En af dem er påstanden om, at Vejle Fjord-broen ikke er overbelastet. Til det formål florerer nogle tal, hvor trafikken – rent teoretisk – fordeles helt jævnt over hele døgnet, hele ugen, hele året og i begge retninger. Man regner også med, at alle trafikanter kører med nøjagtigt samme hastighed og glemmer i øvrigt helt, at der også findes lastbiler, som nedsætter kapaciteten markant. Også her er det en god ide at kigge i Vejdirektoratets mere ædruelige beregninger af kritisk trængsel.

En anden påstand er f.eks., at analyserne ikke inkluderer udvidelse af E45. Det er jo noget vrøvl – også af den grund, at Vejdirektoratet jo nok ved, hvad de foretager sig med den anden hånd. Udvidelser af E45 er selvfølgelig regnet ind som en forudsætning. Kig selv efter.

Der er masser af den slags påstande med fri fantasi, som er helt løsrevet fra virkeligheden. Vi har stor respekt og forståelse for de mennesker, som privat bliver påvirket af projektet. Det er en ærlig sag at kæmpe mod det, men det er uærligt at gøre det med faktuelt forkerte påstande, ofte mod bedre vidende.

Myter, bevidst misinformation og ind i mellem ret sjove øgenavne kan altså bare ikke fjerne det faktuelle grundlag og den sunde fornuft bag Midtjysk Motorvej. For alle der vil søge reel viden, kan vi varmt anbefale Vejdirektoratets analyser, og vi bidrager gerne selv med vores udlægning af den sunde fornuft via Hærvejskomitéens hjemmeside.

 

  • NYHEDER

Generalforsamling 11. marts i Billund

Hærvejskomitéen afholder sin årlige generalforsamling:

Mandag den 11. ma Læs mere


Nyhedsbrev med julehilsen

Så blev det tid for et nyhedsbrev med dagens offentliggørelse af forundersøgelse for eventuel udv Læs mere


Nyhedsbrev og julehilsen

Så blev det tid til nyhedsbrev igen - bl.a. med en varm velkomst til vores nye transportminister, r Læs mere