Spørgsmål og svar om Hærvejsmotorvejen

Ny Midtjysk Motorvej er et meget stort projekt, der rummer mange spørgsmål
– her prøver vi at give svaret på nogle af de mest oplagte:

 

Hvor skal den sydlige del af vejen ligge?

Politisk har man som led i det brede politiske forlig fra juni 2021 om Infrastrukturplan 2035 besluttet at anlægge den første del på strækningen Give-Billund og samtidig vælge linjeføringen Vest 1 vest om Billund for den øvrige strækning videre mod Haderslev.
Følg projektet for den sydlige del hos Vejdirektoratet

 

Hvor skal den nordlige del af vejen ligge?

Vejdirektoratet har lavet forundersøgelse af strækningen Hobro-Viborg-Give
Se forundersøgelsen og øvrige dokumenter hos Vejdirektoratet

Som led i det brede politiske forlig fra juni 2021 om Infrastrukturplan 2035 er det besluttet at anlægge første del som ny fire-sporet motorvej på strækningen fra Løvel nord for Viborg til Klode Mølle lidt nord for Silkeborg-motorvejen.
I øjeblikket arbejder Vejdirektoratet på MKV-analyse (miljøkonsekvensvurdering, tidligere kaldet VVM-undersøgelse) for denne strækning.
Følg projektet for den nordlige del hos Vejdirektoratet

 

Hvad koster Hærvejsmotorvejen?

For første etape af den nordlige del fra Løvel til Klode Mølle er der afsat 3,9 mia. kr. i aftalen om Infrastrukturplan 2035, mens der er afsat knap 2,0 mia. kr. til strækningen Give-Billund.
I de tidligere strategiske analyser fra Vejdirektoratet i 2016 blev de samlede anlægsomkostninger anslået til 15-22 mia. kr. i 2016-priser alt afhængig af linjeføring. Disse tal er inklusive det 50 pct. korrektionstillæg (‘reserve’ for uforudsete omkostninger), som var normen dengang – det generelle tillæg er nu 30 pct., så den anslåede anlægssum bliver tilsvarende lavere

 

Hvor meget trafik får den nye vej?

Fra 19.000 til 49.000 biler i døgnet på de enkelte delstrækninger – alt afhængig af linjeføring og placering på strækningen ifølge Vejdirektoratets trafikanalyser for det samlede projekt.
Beregningerne viser desuden, at trafikken på en midtjysk motorvej ikke vil blive væsentligt mindre selv med en udbygning af E45

 

Hvad betyder Hærvejsmotorvejen for aflastning af motorvej E45?

Trafikken på E45 vil blive aflastet mellem 6 og 42 pct. – alt afhængig af linjeføring og placering på strækningen ifølge Vejdirektoratets trafikanalyser for det samlede projekt. Derudover vil Hærvejsmotorvejen aflaste hovedvejen Rute 13


Hvorfor ikke bare udbygge E45?

Det handler om både-og – hverken Hærvejsmotorvejen kan stå alene i fremtidens infrastruktur. Udbygningen af E45 til tre spor i hver retning er i fuld gang, og Hærvejsmotorvejen er den langsigtede løsning for Jyllands-korridoren, der er vital for den danske vareeksport

 

Hvad betyder parallel-princippet for trafikanterne?

Udbygning med parallel-motorvej giver en mere stabil og mindre sårbar nord-syd forbindelse i dette tilfælde.
Trafikeksperterne hos Rambøll har i en analyse tilbage i 2013 regnet på fordelene ved Hærvejsmotorvejen som parallelt alternativ i en rapport, der bl.a. peger på effekten for trafikanterne af et effektivt ‘skiftespor’ ved større ulykker

Læs analysen fra Rambøll

 

Skal motorvejen pløje henover den gamle Hærvej?

Nej – selvfølgelig skal den ikke det!
Hærvejsmotorvejen betegner det overordnede begreb, at vejen i store træk følger den jyske højderyg

 

Skal motorvejen pløje tværs gennem fredet natur?

Nej – selvfølgelig skal den ikke det!
Det er jo bl.a. også derfor, at Vejdirektoratet bruger rigtigt mange ressourcer på grundigt forarbejde og analyser af f.eks. påvirkningerne for natur og miljø

 

Hvornår åbner Hærvejsmotorvejen?

Hurtigst muligt! Men Danmarkshistoriens største vejprojekt tager selvfølgelig sin tid. Det skal det også, så vi er sikre på, at der er ordentligt, sagligt og solidt grundlag for de store beslutninger. I sidste ende er det et politisk spørgsmål, hvor hurtigt det skal gå – indenfor de tekniske og økonomiske grænser for processen

 

Hvad er status lige nu?

Få et overblik over etaper og status lige her