En stærk investering for samfundet!

Hærvejsmotorvejen bliver en rigtig god forretning for hele Danmark

Offentlige anlægsprojekter vurderes normalt som samfundsøkonomisk rentable, hvis de har en såkaldt intern rente – dvs. samfundets forrentning af investeringen – ligger over den gældende diskonteringsrente i hele projektets levetid.

Hærvejsmotorvejen ligger langt over diskonteringsrenten i projektets levetid (lidt over 3 pct. på beregningstidpunktet) med en samfundsrente på hele 5,4 pct. for det samlede projekt Hobro-Haderslev ifølge analyserne fra Vejdirektoratet af det samlede projekt.

Det fulde aflastning af E45 – og dermed det fulde samfundsmæssige udbytte af Hærvejsmotorvejen – får vi selvfølgelig først, når hele projektet er gennemført fra nord til syd. Hvis man kun kigger på tallene for et halvt projekt, får man kun en halv analyse.
Det svarer f.eks. til at bedømme samfundsøkonomien i Kattegatforbindelsen på en bro, der kun gik til Samsø og sluttede der…

Derfor skal man se på samfundsrenten for det samlede projekt, der er beregnet af Vejdirektoratet i forundersøgelsen for den nordlige del:
Se side 10, 2. spalte i Forundersøgelse for Give-Hobro

Analyserne er komplicerede, men konklusionen meget enkel: Hærvejsmotorvejen er en rigtig god forretning for samfundet!