Solidt og seriøst arbejde siden 2011
Fra “serviet-tegning” til politisk beslutning om anlæg af de første etaper for Hærvejsmotorvejen – på bare ti år. Det er faktisk meget hurtigt og et helt enestående tempo for Danmarkshistoriens største motorvejsprojekt.
At det overhovedet kunne lykkes, siger mindst to ting – dels om selve projektet og dels om Hærvejskomitéens arbejde:
For det første er Hærvejsmotorvejen ganske enkelt en rigtig god ide. Både som aflastning af motorvej E45, der i stigende grad også skal fungere som østjysk lokalvej, og som en måde at forbinde helt nye områder med motorvejsnettet. Hærvejsmotorvejen giver en mere stabil infrastruktur i hele Jyllands-korridoren samt bedre forbindelse til hele Vestdanmarks internationale lufthavn i Billund – begge dele til stor gavn for virksomhedernes konkurrencekraft.
Og for det andet viser det, at Hærvejskomitéen i al ubeskedenhed har arbejdet fagligt, sagligt og seriøst gennem alle årene. Vi holder os til facts – og forsøger hele tiden at få både politikere og modstandere af projektet til at gøre det samme.
Også historisk har trafik langs den jyske højderyg altid været den bedste og mest naturlige rute i Jyllands-korridoren. På Hærvejen vandrede man langs vandskellet, så man undgik at krydse store vandløb og højdeforskelle.
Det forstod professor Johannes Humlum (1911-1990), som forskede i geografi ved Aarhus Universitet og i 1960-erne foreslog en motorvej gennem midten af den jyske halvø.
Denne grundlæggende fornuft – kombineret med kraftig vækst og trafikvækst i hele det østjyske bybånd, bl.a. efter etablering af E45 – gjorde igen planerne om Hærvejsmotorvejen aktuelle og første i 2011 til stiftelse af Hærvejskomitéen.
En kreds af lands-, regional- og lokalpolitikere samt erhvervsfolk stod bag komitéen, som så dagens lys ved et stiftende møde hos LEGO i januar 2011.
Efter den stiftende generalforsamling blev der etableret et sekretariat for foreningen med Gert Helenius, daværende erhvervschef hos Billund Erhvervsfremme, i spidsen som sekretariatschef.
Helenius blev i 2013 udnævnt til erhvervsdirektør for Haderslev Erhvervsråd, og gennem de næste 11 år blev arbejdet som sekretariatschef varetaget af Henrik Hansen, nu fhv. erhvervsdirektør hos Business Viborg.
Hærvejskomitéens første formand var koncerndirektør Christian Iversen fra LEGO, og da han året efter blev hentet til Bang & Olufsen, fik Hærvejskomitéen en meget markant ny formand på posten.
Oberst Jens Chr. Lund (1945-2018) var tidligere regimentschef for Prinsens Livregiment i Viborg og netop trådt af som socialdemokratisk medlem af Folketinget, hvor han bl.a. var partiets trafikordfører. Den lune thybo blev en meget elskelig og synlig figur i Hærvejskomitéen – altid med et glimt i øjet og en stemmepragt, der kunne råbe en hel eksesérplads op, så der aldrig var brug for mikrofon.
Jens Chr. Lund kastede sig ind i arbejdet med stor energi og entusiasme – ikke mindst i arbejdet med at tale lidt sund fornuft ind i sine gamle kolleger på Christiansborg. Men efter tre år på posten måtte han desværre trække sig fra arbejdet på grund af sygdom.
På generalforsamlingen i 2014 blev han afløst af fhv. MF Poul Andersen, som også var tidligere trafikordfører for Socialdemokratiet og daværende medlem af regionsrådet for Region Syddanmark.
Poul Andersen kunne ligesom Lund bruge sit netværk på Christiansborg til at fremme sagen i et godt parløb med fhv. MF Jens Vibjerg (V), der også bidrog meget aktivt i komitéens styregruppe, ligesom hans partifælle, Venstres mangeårige trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen var og er en varm fortaler for sagen.
På generalforsamlingen i 2021 blev Poul Andersen afløst af Hærvejskomitéens nuværende formand, adm. direktør Jan Hessellund, Billund Airport, som har et stort netværk indenfor både transport og politik og arbejder meget engageret på området.
Posten som sekretariatschef blev i 2024 overtaget af Karen Touborg i anledning af, at Henrik Hansen overgik til en fuldtidsstilling som direktør for brancheorganisationen Datacenter Industrien.
Som erhvervsdirektør hos Business Viborg står Karen Touborg også i spidsen for sekretariatet, der sammen med styregruppen er klar til de kommende års arbejde med at få analyseret og besluttet de manglende etaper af Hærvejsmotorvejen.