Synes godt om på facebook
- og vær opdateret hele tiden

Stærk trafikstigning kalder på handling for Hærvejsmotorvejen

P R E S S E M E D D E L E L S E

11. november 2015

Efter krisen stiger trafikken igen voldsomt på motorvej E45 – Vejle Fjord-broen rammer snart sin kapacitetsgrænse – behov for udvidelse på store dele af E45 – Hærvejsmotorvejen er afgørende for en langsigtet løsning – første etape indgår i regeringsgrundlaget – vigtigt med undersøgelse af hele strækningen, påpeger Hærvejskomitéen på møde med Transportudvalget og ministeren

Download pressemeddelelse i Word-format
Download illustration med trafikudvikling på Vejle Fjord-broen (PDF-format)
Download illustration med trafikudvikling på Vejle Fjord-broen (JPG-format)

Trafikudvikling Vejlefjordbroen

Efter nogle år med lavere samfundsaktivitet efter finanskrisen, stiger trafikken nu igen voldsomt på motorvej E45. Med de seneste tre års vækst i døgntrafikken vil Vejle Fjord-broen nå sin kapacitetsgrænse allerede omkring år 2018-2020, og ud fra væksten i samtlige 27 år med Vejdirektoratets trafiktal vil det ske omkring år 2019-2021.

Selv med den lavest forventede vækst i trafikken vil Vejle Fjord-broen være fyldt senest om 10-15 år, og det kalder på hurtig handling fra politikerne. Dels med udvidelse af E45 gennem store dele af Østjylland, dels med de nødvendige beslutninger om en fremtidssikret løsning i form af en ny, midtjysk parallel-motorvej til aflastning af E45 og betjening af Billund Airport.

”Tallene taler sit helt tydelige sprog, uanset hvilken vækst, man tror på i de kommende år. Derfor haster det med de rigtige beslutninger for fremtiden,” siger Poul Andersen, formand for Hærvejskomitéen og medlem af Regionsrådet i Region Syddanmark for Socialdemokraterne.

Sammen med Hærvejskomitéens arbejdsgruppe præsenterer han i morgen de barske realiteter for Folketingets Transportudvalg, fulgt af et møde med transportminister Hans Chr. Schmidt.

“Vi anerkender selvfølgelig, at første etape af en ny midtjysk parallel-motorvej er skrevet ind i regeringsgrundlaget. Men det er vigtigt at holde fokus på helheden. Første etape kan ikke stå alene, og det er afgørende at få undersøgt hele strækningen for Hærvejsmotorvejen fra Nord- til Sønderjylland for at få de bedste data bag beslutningerne,” understreger Poul Andersen.

“I første række gælder det en aflastning af Vejle Fjord-broen, men vi får opnår ikke den fulde aflastning af E45, før hele Hærvejsmotorvejen er realiseret. Derfor er det vigtigt at beregne hele strækningen – også for at kunne vælge den mest optimale linjeføring med den bedste samfundsøkonomi. Det vil vi fremlægge en række saglige argumenter for på vores møde med Transportudvalget og ministeren,” siger Poul Andersen.

Udover det trafikale behov for politisk handling, peger Hærvejskomitéen også på gevinsterne fra højere vækst og et Danmark i bedre balance. Ved at koble helt nye områder, virksomheder og arbejdstagere på motorvejsnettet får vi bedre mobilitet og flere job, viser flere analyser.

For mere information:
Formand for Hærvejskomitéen, MF Poul Andersen, mobil 23 23 61 50
Sekretariatschef for Hærvejskomitéen, erhvervsdirektør Henrik Hansen, 40 13 44 74

Presseservice og yderligere baggrundsdata:
VestKom PR, Kurt Henriksen, telefon 40 54 21 33, mail: kh@vestkom.dk

 

Trafikudvikling Vejlefjordbroen
  • NYHEDER

Statusmøde i Viborg 5. december

Hærvejskomitéen inviterer til formiddagsmøde i Viborg Mandag den 5. december kl. 10-13 Læs mere

Hærvejskomitéen mødes med Transportudvalget

PRESSEMEDDELELSE 11. oktober 2016 Foretræde for Transport- og Bygningsudvalget med præsent Læs mere

27 mia. kr. afsat til ny infrastruktur i 2025-planen

Regeringens store 2025-plan rummer også godt nyt for en bedre infrastruktur til gavn for hele lande Læs mere