Synes godt om på Facebook
- og vær opdateret hele tiden

Forslag til lappeløsning ignorerer fremtiden for Jyllands-korridoren


PRESSEMEDDELELSE
08. april 2021

Regeringens forhandlingsoplæg til infrastrukturplan overser langsigtet løsning for Jyllands-korridoren – fagforbund, virksomheder, brancheorganisationer og 31 borgmestre fra hele Vestdanmark har rettet kraftig fælles appel om anlæg af Ny Midtjysk Motorvej – Vejdirektoratet har dokumenteret meget stærk samfundsøkonomi og givet projektet sin anbefaling – forslag om dyr udvidelse af Vejle Fjord-broen vil sende endnu mere trafik mod kritisk flaskehals

Regeringen præsenterer i dag officielt sit udspil til investeringer i infrastruktur efter en stykvis lancering i udvalgte medier. Forslaget rummer flere fornuftige elementer, men oplægget til politisk forhandling ignorerer en langsigtet løsning for Jyllands-korridoren. De mange saglige argumenter for anlæg af Ny Midtjysk Motorvej vælger regeringen fuldstændigt at overse.

“Jeg betragter jo mine partifæller som fornuftige mennesker, så jeg ser det som ren politisk forhandlingstaktik, at man ignorerer et så oplagt projekt. Det er jo både fagforbund, brancheorganisationer, erhvervsliv og 31 borgmestre, der appellerer kraftigt om projektet, og tallene taler for sig selv,” siger formand for Hærvejskomitéen Poul Andersen, medlem af regionsrådet for Region Syddanmark og fhv. MF (S).

“Der skal selvfølgelig ske udvidelser på motorvej E45, og det har vi støttet hele vejen. Det skal kombineres med en løsning på det langsigtede behov, men regeringen vil i stedet presse endnu mere trafik gennem flaskehalsen på Vejle Fjord-broen. Det var en fejl, jeg selv var med til at begå for Herning-motorvejens linjeføring i min tid som transportordfører, og den fejl skal vi ikke gentage,” påpeger Poul Andersen.

“Nu har vi chancen for at vælge den rigtige løsning med Ny Midtjysk Motorvej, som oven i købet har en bedre samfundsøkonomi end de andre foreslåede projekter, der er analyseret med samme regnemodel.”

Den samlede samfundsrente er så høj som 5,4 pct. for de mest optimale linjeføringer af Ny Midtjysk Motorvej, mens f.eks. 3. Limfjordsforbindelse ligger på 3,5 pct.

For yderligere kommentarer og uddybning – kontakt:
Formand for Hærvejskomitéen, medlem af regionsrådet for Region Syddanmark,
fhv. MF (S) Poul Andersen, mobil 23 23 61 50

Presseservice og yderligere baggrundsinfo:
Kurt Henriksen, VestKom PR, mobil 40 54 21 33, mail: kh@vestkom.dk

 

  • NYHEDER

Generalforsamling afventer endelig dato

Corona-pandemien fortsætter som bekendt med at komme på tværs af en masse planlægning, Læs mere


Nyhedsbrev med julehilsen fra formanden

Det Herrens corona-år 2020 går på hæld, og det er tid for årets sidste nyhedsbrev. Læs om d Læs mere


Så er der nyhedsbrev – husk at tilmelde dig!

Få nu taget den politiske beslutning om linjeføring, se bort fra myter og misinformation fra modst Læs mere